dinsdag 27 november 2012

Pietenproductie

"Knutseljuf, we maken toch zeker wel iets voor Sinterklaas hè?"
Geen ontkomen aan, al voor het tiende (!) jaar op een rij zit ik eind november vast aan het zelfde thema. Gedurende al die jaren heb ik de meest fantastische creaties bedacht. Nachtenlang lag ik wakker om maar zo origineel mogelijk uit de hoek te komen. Maar eindelijk is het kwartje dan toch gevallen: Maak een Piet, en je maakt vrienden!

Om er dan toch nog even wat origineels van te maken werd het wel een marionetpiet. Je weet wel, zoëentje met touwtjes die dan kan lopen, zwaaien en dansen. Zoëentje waar de kinderen allemaal om smeken: "Aaaaa, mag ik m eventjes vasthouden.....?"

Voor de jongsten compleet van papier:


En voor de oudsten met leuke fleurige stofjes:


Alles was tot in de puntjes voorbereid voor deze pietenproductie (jawel, op mijn werk ben ik -noodgedwongen- ontzettend gestructureerd):


En na twee dagen was mijn vensterbank druk bevolkt met half-affe zwarte mannetjes. Volgende week nog eventjes de nodige ledematen en touwtjes toevoegen.


Massa-Pietenproductie saai? Nee hoor, kijk maar eens welke varianten ik inmiddels al tegenkwam:

'Niet-Piet'
'Heilige-boon-Piet'


'Hoera-ik-kan-knippen-Piet'
'Bling-bling-Piet'


'Pietje-relaxed'

En krijg je nu spontaan ook zin om een pietje te produceren, hier zijn de lesbrieven (die hangen altijd megagroot op het bord, ter bevordering van de zelfstandigheid):

Papieren Piet

Stoffen Piet
Door de handjes en het hoofdje wordt met een naald een draadje bevestigd, knoop deze vast aan een stokje en spelen maar!

1 opmerking: